vista 'ziet' sata-schijven niet...

diquydiq

vista 'ziet' sata-schijven niet...
Recentelijk heb ik een extra interne-harde schijf en een interne ide-dvd
writer vervangen door een interne sata-dvd writer. Nu wil mijn vista niet
meer opstarten en geeft mij het advies om de installatie-dvd van vista in het
systeem te plaatsen om mijn vista-systeem te repareren.
Hoewel de bios en ook 'partition commander' mijn sata-schijven netjes weten
te vinden; geeft de installatie vista op dvd te kennen geen 'sata-schijven'
te zien en vraagt om een 'sata mass storage driver' om dit mogelijk te doen
zijn. Ik heb een intel-desktop board d975xbx2 en kan hiervoor geen juiste
driver vinden. Hiervoor had ik een msi-bord en op de drivers-cd van msi stond
een sata-driver die het mogelijk deed zijn om de sata-schijven 'zichtbaar' te
doen worden voor de vista-installatie dvd; helaas heb ik de pech dat deze
driver op het intel-moederbord niet werkt.

Microsoft is in deze zeer onkundig: bij xp werden sata-schijven ook niet
'gezien'; bij vista is hetzelfde probleem blijven bestaan...

Wie kent dit probleem met de vista-installatie dvd en wat is hier aan te doen?

Bedankt.
Andre

Re: vista 'ziet' sata-schijven niet...
Op Sun, 21 Oct 2007 09:43:01 -0700 schreef diquydiq
<diquydiq@discussions.microsoft.com>:

> [...]
>
>Microsoft is in deze zeer onkundig: bij xp werden sata-schijven ook niet
>'gezien'; bij vista is hetzelfde probleem blijven bestaan...

Nochtans kent mijn Vista mijn Sata schijven prima hoor . ,-)

Waarom is het altijd de schuld van het OS , als er iets niet gaat ?

--

mvg, Andre
koze

Re: vista 'ziet' sata-schijven niet...

"Andre" <me@privacy.invalid> schreef in bericht

> Nochtans kent mijn Vista mijn Sata schijven prima hoor . ,-)
>
> Waarom is het altijd de schuld van het OS , als er iets niet gaat ?
>

> --
>
> mvg, Andre

Inderdaad, soms is het volgen van de aanwijzing slim, drivers installeren
zoals aangegeven.
Ko

diquydiq

Re: vista 'ziet' sata-schijven niet...
Voor mij is het zeer moeilijk te bepalen waar de grens van microsoft begint
of eindigt.
Ik heb vernomen dat het probleem zich soms bij de nVidia-controller
voordoet...

"Andre" wrote:

> Nochtans kent mijn Vista mijn Sata schijven prima hoor . ,-)
>
> Waarom is het altijd de schuld van het OS , als er iets niet gaat ?
>

> --
>
> mvg, Andre

Jake

"diquydiq" <diquydiq@discussions.microsoft.com> wrote in message
> [...]
> begint
> of eindigt.
> Ik heb vernomen dat het probleem zich soms bij de nVidia-controller

Probeer het eens met de Vista hardware compatiblity check, dan moet er toch
iets gemeld worden.

Andre

Re: vista 'ziet' sata-schijven niet...
Op Mon, 22 Oct 2007 01:12:02 -0700 schreef diquydiq

>Voor mij is het zeer moeilijk te bepalen waar de grens van microsoft begint
>of eindigt.
>Ik heb vernomen dat het probleem zich soms bij de nVidia-controller
>voordoet...

Nog nooit enig probleem gehad met een Nvidia Sata controller

Afhankelijk van de ouderdom van je moederbord moet je soms de drivers op
diskette hebben en F6 drukken tijdens de installatie.
En die drivers komen dan NIET van Microsoft maar van Nvidia
of van de moederbord fabrikant.

En ook de bootvolgorde juist zetten in het bios.

--

mvg, Andre
KeesC

> [...]

> Nochtans kent mijn Vista mijn Sata schijven prima hoor . ,-)
>
> Waarom is het altijd de schuld van het OS , als er iets niet gaat ?

Ik heb hetzelfde met mijn PC: de IDE schijf zit via een JMicron controller
aangesloten en de Sata schijf normaal.
Als ik windows installeer, "ziet" hij alleen de IDE schijf. Als ik de IDE
schijf los maak, ziet hij plots wel de SATA schijf en kan ik windows
installeren. Volgens mij kan de oorzaak zijn, dat de IDE schijf als eerste
in een lijst staat en windows alleen op de eerste harde schijf wil
installeren. Als ik Windows Defrag draai, staat de IDE schijf ook bovenaan.

Maak de IDE schijf een los en kijk dan of windows wil installeren. Als dat
gebeurd is, sluit je de IDE schijf weer aan.

Kees.

diquydiq

Re: vista 'ziet' sata-schijven niet...
Ik heb slechts sata-schijven die actief zijn in het systeem. De pata-schijven
zijn van de spanning ontkoppeld.

"KeesC" wrote:

> [...]

> Maak de IDE schijf een los en kijk dan of windows wil installeren. Als dat
> gebeurd is, sluit je de IDE schijf weer aan.

Mamamegs

Re: vista 'ziet' sata-schijven niet...
diquydiq was thinking very hard :
> Ik heb slechts sata-schijven die actief zijn in het systeem. De
> pata-schijven zijn van de spanning ontkoppeld.

Heb je de IDE kabel er ook uit gehaald?

Kijk eens op www.vistabits.nl

Windows Vista Problems?
www.vistabits.nl/tipstricks_gb.htm

diquydiq

Re: vista 'ziet' sata-schijven niet...
Eerst niet; nu wel, maar ik zie geen verschil.

Is het nodig om 'het permanente geheugen'van het moederbord te wissen?

Door de jumper van de pinnen 2 en 3 te ontkoppelen of door de energiecel
even te verwijderen.