xp naast vista..

swashy

xp naast vista..
hoikes

ik heb daar een tip gelezen om xp naast vista te installeren.. der stond op
eens dat xp geinstalleerd was dat ik niet meer op vista zou geraken mits van
het progr. vistaboot te installeren , welnu tot de limiet xp installeren op
een andere partitie dan vista allemaal goed en wel.. maar .. wat blijkt nu ?
Eens dat de pc opnieuw opstart zegt ie

" fout in het laden van een ander besturtingssysteem"...

en heb nochtans alles volgens de tip gedaan ..

een nieuwe partittie aangemaakt
xp geinstalleerd op dien partitie...

dus blijkbaar werkt dien tip dan toch nie zo goed he ... niet?

mss kan er me iemand een duidelijke uitleg geven dat ik dat alsnog kan of
zou kunnen doen??

alvast hartstikke bedankt voor de info..

cya

Mamamegs

Re: xp naast vista..
swashy pretended :
> [...]
>
> mss kan er me iemand een duidelijke uitleg geven dat ik dat alsnog
> kan of zou kunnen doen??
>
> alvast hartstikke bedankt voor de info..

Ga als volgt te werk: Boot de PC van de Vista DVD, vul de
landeninstellingen in en kies voor de optie 'Deze PC herstellen'.
Je krijgt nu een keuzelijstje, kies voor opstartherstel en laat de
bootloader repareren. Als alles goed gaat kun je nu wel weer in Vista
booten. Download en installeer EasyBCD.Probeer nu met EasyBCD de XP
entry te herstellen door in EasyBCD te klikken op 'Add/Remove entries'.
Onder 'Add an entry' secteer je de Windows tab en uit het dropdown menu
kies je 'Windows NT/2K/XP/2k3 en uit het dropdown menu achter 'Drive'
kies je je schijfletter van de XP partitie. Als naam vul je Windows XP
in. Klik nu op 'Add Entry' en 'Save'. Start de PC opnieuw om te kijken
of het nu wel werkt.
EasyBCD is te downloaden van http://neosmart.net/dl.php?id=1

Kijk eens op www.vistabits.nl

Windows Vista Problems?
www.vistabits.nl/tipstricks_gb.htm

Andre

Re: xp naast vista..
Op Tue, 09 Oct 2007 08:07:00 GMT schreef "swashy" <swashy@telenet.be>:

> [...]
>Eens dat de pc opnieuw opstart zegt ie
>
>" fout in het laden van een ander besturtingssysteem"...
>
>en heb nochtans alles volgens de tip gedaan ..

Hoe en met wat heb je die nieuwe partitie aangemaakt ?

Wat is je indeling van je schijf ?

Met onderstaande indeling heb ik het zelf al gedaan

C: Vista
D: Data
E: WinXp

Normaal is Vista een primaire partitie
en d: en e: zijn logische drives in een Extended partitie.

Na de installatie van Xp start Xp op en moet je dat progje installeren om de
bootmanager van Vista aan te passen.

--

mvg, Andre
swashy

Re: xp naast vista..
"Mamamegs" <mamamegs@wilgeenmail.invalid> schreef in bericht
news:mn.4a897d7a0db8618a.72151@wilgeenmail.invalid ...
> [...]

> kies je je schijfletter van de XP partitie. Als naam vul je Windows XP
> in. Klik nu op 'Add Entry' en 'Save'. Start de PC opnieuw om te kijken

Dank je alvast voor deze info ... maar ... daar komt die maar weer he ...
lol ... het is een nieuwe pc dat ik gekocht heb met vista voorgeinstalleerd
.... en heb enkel een recovery partititie en dan zelf dvd recovery"s
aangemaakt ..dus dien vista dvd heb ik niet he ;.. vandaar natuurlijk het
grote probleem ... heb alles terug naar de fabrieksinstellingen moeten doen
maar wil alsnog weten hoe ik nu xp naast dien vista kan installeren... ??
enig idee..?

thanks mate

FluffyB

Re: xp naast vista..

"swashy" <swashy@telenet.be> schreef in bericht
> [...]
> fabrieksinstellingen moeten doen maar wil alsnog weten hoe ik nu xp naast
> dien vista kan installeren... ?? enig idee..?

Dit is nu net het probleem met merken en enkel recovery partities . De
recovery-dvd die je kan aanmaken is geen full oem-versie maar gewoon een
spiegel van de hidden-recovery partitie. Die merken en MS weten maar al te
goed dat dit geen ideale situatie is. Er is maar één oplossing maar het
kost wel wat en dat is het aanschaffen van een OEM-versie. Strikt genomen
kan dit niet volgens de spelregels van MS maar indien zij met hun A-tier
merken een simpele herstel onmogelijk maken , denk ik dat er niet veel
andere opties zijn. Als builder/retailer haat ik notebooks en merk-pc's..Heb
er geen controle over.

koze

> [...]

> fabrieksinstellingen moeten doen maar wil alsnog weten hoe ik nu xp naast
> dien vista kan installeren... ?? enig idee..?

EasyBcd installeren op de Vista partitie om te beginnen. Via easybcd de
bootisntellingen back-up opslaan. (als dit met Easybcd niet kan dan is er
ook nog Vistabootpro).
Daarna XP installeren, hetzelfde programma ook op XP installeren en daar
delocatie van de backup opgeven en kiezen voor herstellen Vista boot dan de
aanwijzingen van Mamamegs volgen om XP toe te voegen.

Eventueel kun je een trial versie van Vista downloaden daar een DVD mee
branden en die gebruiken voor opstartherstel.

Ko.

Jawade

Re: xp naast vista..
In article <adgmg35dt2vqblo10bkmsevcmblgq5k2g4@4ax.com>, Andre <me@privacy.invalid> says...

> [...]
> en d: en e: zijn logische drives in een Extended partitie.
>
> Na de installatie van Xp start Xp op en moet je dat progje installeren om de

Beter XP ook op een primaire partitie zetten.

--
Met vriendelijke groeten, Jawade. Bootmanager ook voor Vista
Zin in een koffie- thee- of borrelpraatje? Kom naar alt.jawade.nl
Andre

Re: xp naast vista..
Op Tue, 9 Oct 2007 17:42:59 +0200 schreef Jawade <Henk_Jawade@hotmail.com>:

>In article <adgmg35dt2vqblo10bkmsevcmblgq5k2g4@4ax.com>, Andre <me@privacy.invalid> says...

>Beter XP ook op een primaire partitie zetten.

is niet echt nodig en ook niet beter IMHO,
als je maar een schijf hebt he.

bij mij staat Xp op een primaire maar op een tweede hd (sata extern) ,
samen met Opensuse.
En als die externe sata afstaat heb ik alleen Vista,
zet ik de externe aan krijg ik Grub bootmanager, waar ik kan kiezen.
--

mvg, Andre
Jawade

Re: xp naast vista..
In article <mujng35qpblielq5s9dejujhi4010d7gqt@4ax.com>, Andre <me@privacy.invalid> says...

> [...]
> En als die externe sata afstaat heb ik alleen Vista,
> zet ik de externe aan krijg ik Grub bootmanager, waar ik kan kiezen.

Kun je dan XP draaien vanaf een externe drive?

Op Wed, 10 Oct 2007 19:07:39 +0200 schreef Jawade <Henk_Jawade@hotmail.com>:

>Kun je dan XP draaien vanaf een externe drive?

Natuurlijk , Vista ook, maar dat is een externe Sata schijf he,
dus ook op Sata aangesloten.

ICY Box 351STUS Extern HDD case SATA + USB 2.0

In deze case zit die schijf in.
--

mvg, Andre