Administrator

Jake

Administrator
In mijn user account sta ik vermeld als ádministrator, echter wanneer ik
bepaalde files wil overzetten naar een andere schijf, word ik op de vingers
getikt met de melding dat ik dat de administrator moet laten doen.
Ik kan dit omzeilen door UAC uit te zetten, maar er moet toch een betere
manier zijn om mij als de enigste gebruiker van mijn PC de 'echte
administrator rights' te geven.

Sparco©1963

Re: Administrator
On Sat, 6 Oct 2007 11:14:56 +0200, "Jake" <santman@planet.nl> wrote:

> [...]
>Ik kan dit omzeilen door UAC uit te zetten, maar er moet toch een betere
>manier zijn om mij als de enigste gebruiker van mijn PC de 'echte

Kijk eens op:

http://www.websonic.nl/pctips/window...terughalen.php

Succes

Jos
FluffyB

Re: Administrator

"Jake" <santman@planet.nl> schreef in bericht
> [...]
> Ik kan dit omzeilen door UAC uit te zetten, maar er moet toch een betere
> manier zijn om mij als de enigste gebruiker van mijn PC de 'echte

Eigenlijk niet zonder UAC uit te schakelen.

Langs gpedit.msc (vanaf business en hoger) kan je het gedrag van
UAC-meldingen wel aanpassen.

Computerconfiguratie -> Beveiligingsinstellingen -> Lokaal Beleid - >
Beveiligingsopties

Gebruikersaccountsbeheer : gedrag bij het vragen om benodigde bevoegdheden
voor administrators in modus 'Door administrator goedkeuren'.

Eigenlijk zoveel als UAC uitschakelen en onderaan wordt je nu bij iedere
elevatie request een ballon gepresenteerd met de melding dat UAC uitstaat
wat ook op je zenuwen kan werken.Als je echt niet met UAC kan leven ,
schakel het dan gewoon uit. Maar in mijn opinie - ondanks de ongemakken - is
UAC één van de meest belangrijke verbeteringen in Vista ivg met XP. Het laat
me nu eindelijk toe om als standaard gebruiker te werken wat in XP heel
moeilijk is.

Bij gewone gebruikers is een intiële periode na de aanschaf van de pc met
veel UAC-meldingen maar na een tijd verminderen die meldigen. Bij power
users kan het irriteren en ik geef dat ook toe maar MS had eigenlijk geen
keuze. Als builder heb ik alleen van powers users klachten over UAC.

UAC kan je nog best vergelijken met een Stop-verkeersbord. Als een
bestuurder deze verwittiging negeert kan dit grote gevolgen hebben. Er
springt niet magisch een vangnet uit het stop-verkeersbord die de bestuurder
opvangt indien hij de stopt negeert . UAC is identiek in die zin dat het
gebruiker alert wil maken voor een potentieel gevaarlijk iets.

Uiteindelijk is de gebruiker de zwakste schakel. Te veel meldingen maakt de
gebruiker laks en gaat hij onbewust doorklikken om toch maar van die melding
af te zijn. Idem met uitgaande firewall meldingen. omdat de gebruiker in de
meeste gevallen niet eens de kennis heeft op de uitgaande request korrekt
te evalueren.

Nog dit : een gebruiker aanmaken met de naam Administrator zet de echte
administrator niet aan en misschien wel interessant te weten van jou is de
oorzaak van van jouw UAC meldingen bij gewoon overzetten van bepaalde files.
Dit is voor mij wat abstract. Zelfs op de system drive kan een gewone
gebruiker een map aan aanmaken en kopieeren zonder probleem. After all : jij
bent de eigenaar van de map met volledige rechten...

ikke

Re: Administrator
Dit is toch niet helemaal waar. Ik ben ingelogd als administrator met alle
rechten. Toch kan ik niet in bepaalde mappen komen. Zelfs niet in de desktop
mappen van andere gebruikers. C:\users---->etc. Zelfs het met het uitzetten
van UAC kan ik daar niks. Het is om hopeloos van te worden.
Alleen in de oude MsDos modus kan ik in deze mappen komen en files wissen.
Maar dat is een techniek uit de jaren 70, dat zou toch niet nodig moeten
zijn.
Het is wel veilig natuurlijk want niemand beheerst meer dos, maar toch zou
ik het wel anders willen.

ikke schreef op 7-10-2007 12:45:
> Dit is toch niet helemaal waar. Ik ben ingelogd als administrator met
> alle rechten. Toch kan ik niet in bepaalde mappen komen. Zelfs niet in
> de desktop mappen van andere gebruikers. C:\users---->etc.

Dat zou wel gewoon moeten werken. Rechtsklik eens op zo'n map -
eigenschappen -tabblad Beveiliging. Daar horen Administrators alle
rechten te hebben.

FluffyB

Re: Administrator

"ikke" <brooddeeg@hotmail.com> schreef in bericht
> [...]
> zijn.
> Het is wel veilig natuurlijk want niemand beheerst meer dos, maar toch zou

En definieer eens bepaalde mappen?

ikke

Re: Administrator
nou, bv c:\users\administrator\send to
Dat is zo'n map.

> "ikke" <brooddeeg@hotmail.com> schreef in bericht
>>

> En definieer eens bepaalde mappen?

Mamamegs

Re: Administrator
ikke submitted this idea :
> nou, bv c:\users\administrator\send to
> Dat is zo'n map.

Die zit ook niet daar...Maar
hier:\Gebruikers\<Gebruikersnaam>\AppData\Roaming\ Microsoft\Windows\SendTo

Je moet echt deze eens lezen:
http://www.vistabits.nl/documents_settings_openen.htm

Kijk eens op www.vistabits.nl

Windows Vista Problems?
www.vistabits.nl/tipstricks_gb.htm

ikke

Re: Administrator
Beste Mamamegs
Ik ben al vaker op vistabits geweest en heb alle links doorgenomen. Ik heb
helemaal geen "gebruikers" directory op de schijf staan. Voor de zekerheid
heb ik de schijf nog even helemaal laten afzoeken maar nee hoor. Alles staat
bij mij onder de c:\users\---> .
Als ik op een bureaublad van mijn dochter bv een link aanmaak naar een foto
dan komt die link ook keurig onder c:\users\dochter\desktop te staan en
verder helemaal nergens. En dat geld ook voor de andere gebruikers.
Blijft onverlet dat ik als administrator niet de toegang heb tot alle
directorys zelfs niet als ik uac uitzet.

groeten Henk

"Mamamegs" <mamamegs@wilgeenmail.invalid> schreef in bericht
news:mn.42c47d7aea97901a.72151@wilgeenmail.invalid ...
> [...]

> Die zit ook niet daar...Maar
> hier:\Gebruikers\<Gebruikersnaam>\AppData\Roaming\ Microsoft\Windows\SendTo

ikke was thinking very hard :
> [...]
> de zekerheid heb ik de schijf nog even helemaal laten afzoeken maar
> nee hoor. Alles staat bij mij onder de c:\users\---> .

Gebruikers => Users
Ik gebruik zelf een engelstalig systeem en ging er bij het maken van
deze pagina vanuit dat het pad 'Users' in het NL 'Gebruikers' werd.
Ik gebruik een aparte gebruikersaccount met een NL taalpakket voor de
screendumps op het NL-deel van de site. Daar heet de Users map ineens
Gebruikers, maar het pad erna is wél gewoon C:\Users... :-Z
Kijk maar eens op deze link: http://www.vistabits.nl/users.JPG

> Blijft onverlet dat ik als administrator niet de toegang heb tot alle
> directorys zelfs niet als ik uac uitzet.

Geef nog eens een paar voorbeelden van mappen waar je dan geen toegang
voor hebt? Welke melding krijg je dan?