installeren windows xp naast vista

TP

installeren windows xp naast vista
Beste mensen,

Noodgedwongen moet ik op mijn voorgeïnstalleerde Windows Vista ook een
dualboot met Windows XP maken. Ik heb een aparte partitie aangemaakt voor XP.
Hoe nu verder want ik vertrouw het niet helemaal. Als ik de originele
installatiedisk van Windows XP in mijn computer stop en de computer hiermee
opstart dan kom ik in blauw schermen met menu's terecht en dan begin ik te
twijfelen. Ik kan kiezen voor installeren. Krijg ik dan nog de mogelijkheid
om aan te geven op welke partitie ik XP kan installeren en blijft alles wat
al op de computer staat volledig intact??

Welke stappen moeten doorlopen worden om die dualboot te realiseren??

Alvast bedankt voor jullie moeite en zeker goede adviezen.

TP

Mamamegs

Re: installeren windows xp naast vista
TP formulated on donderdag :
> [...]
>
> Welke stappen moeten doorlopen worden om die dualboot te realiseren??
>
> Alvast bedankt voor jullie moeite en zeker goede adviezen.

Hier eens lezen:
http://www.vistabits.nl/dualboot_vista_xp.htm

Kijk eens op www.vistabits.nl

Windows Vista Problems?
www.vistabits.nl/tipstricks_gb.htm

TP

Re: installeren windows xp naast vista
Beste Mamamegs,

Dat verhaal kende ik al, alleen door slechte ervaringen ben ik een beetje
terughoudend op het onzekere. Zoals ik mijn vraag al formuleerde weet ik nu
even niet wat op mij afkomt. Gaat alles goed zoals ik aangaf of gaat XP nu
formatteren of andere fratsen uithalen.

TP

TP wrote on 4-10-2007 :
> [...]
> formuleerde weet ik nu even niet wat op mij afkomt. Gaat alles goed
> zoals ik aangaf of gaat XP nu formatteren of andere fratsen

Het is een kwestie van *goed opletten* dat je XP op de goede partitie
parkeert. Om vergissingen te voorkomen geef je de partitie in Vista's
schijbeheer een duidelijke naam. En dan gaat XP tijdes de setup
inderdaad die partitie formatteren, maar allÚÚn die partitie waarop
ge´nstalleerd gaat worden. Alle andere data op de andere partities
blijft gewoon intact.
Vergeet niet dat je wel de bootloader van Vista moet herstellen, want
Vista start niet meer op als je XP hebt ge´nstalleerd. Volg daarvoor de
aanwijzingen op de genoemde link.

Kijk eens op www.vistabits.nl

Windows Vista Problems?
www.vistabits.nl/tipstricks_gb.htm

TP

Re: installeren windows xp naast vista
Het installeren van XP ging gelukkig goed. Bootmenu is ook aangemaakt. Vista
kan ik vanuit het bootmenu opstarten maar XP niet.

XP is geïnstalleerd op de X: drive
Vista staat geïnstaller op de C: drive

Waar kan dit nu aan liggen?

TP

"Mamamegs" wrote:

> [...]
> Vergeet niet dat je wel de bootloader van Vista moet herstellen, want
> Vista start niet meer op als je XP hebt geïnstalleerd. Volg daarvoor de

Jawade

Re: installeren windows xp naast vista
In article <E99F9DA2-14B4-4D64-8FE6-944A5E1A3968@microsoft.com>, =?Utf-8?B?VFA=?= <TP@discussions.microsoft.com> says...
> Het installeren van XP ging gelukkig goed. Bootmenu is ook aangemaakt. Vista
> kan ik vanuit het bootmenu opstarten maar XP niet.

> [...]

Wat krijg je voor melding als je het probeert?

--
Met vriendelijke groeten, Jawade. Bootmanager ook voor Vista
Zin in een koffie- thee- of borrelpraatje? Kom naar alt.jawade.nl
TP

Re: installeren windows xp naast vista
Beste Jawade,

De foutmelding bij opstarten XP nis:

Kan Windows niet starten. Dit wordt mogelijk verzoorzaakt door een recente
hardware- en spftwarewijziging. Dit kunt u doen om het probleem op te lossen:

1. plaats windows-installatieschijf en start uw computer opnieuw op
2. selecteer de taalinstellingen en klik op volgende
3. klik op "uw computer" herstellen

Als u deze schijf niet hebt,........... (heb ik dus wel)

Bestand: \wondows

Informatie: Kan de geselecteerde vermelding niet laden omdat de toepassing
ontbreekt of beschadigd is.

In article <93D98DA0-2759-4250-90D3-1EC4879A1573@microsoft.com>, =?Utf-8?B?VFA=?= <TP@discussions.microsoft.com> says...
> [...]
>
> Bestand: \wondows
>
> Informatie: Kan de geselecteerde vermelding niet laden omdat de toepassing

Installeer VistaBootPro ook op Vista, en probeer hiermee de boot
van XP te herstellen. Reinstall/Reinstall the Vista bootloader.
Bekijk ook alle settings eens of er iets niet klopt.

[...]

Het is nog niet gelukt. Ik heb gedaan wat je adviseerde en heb de
instellingen bekeken en ik zie niets aparts. Nu ben ik wel pro maar probeer
logisch te denken.

Ik heb dus meerdere partities. Vista op c: en XP op x:, verder nog d: en e:

XP wordt aangegeven op disk o met partitie 4 en lijkt me goed. Bestanden
Ntldrs, ntdetect en boot.ini. komen voor zowel op c: als op x: (beide in de
root).

TP

"Jawade" wrote:

> [...]

> http://jawade.nl (Mirror op http://www.geocities.com/kolibrie.geo)
> Bootmanager, ClrMBR, DiskEditors, POP3lezer, Filebrowser, Kalender

Andre

Op Sun, 7 Oct 2007 01:01:00 -0700 schreef TP <TP@discussions.microsoft.com>:

> [...]
>Ntldrs, ntdetect en boot.ini. komen voor zowel op c: als op x: (beide in de

Ik weet niet hoe je XP geinstalleerd hebt, maar volgens mij mag,
"Ntldrs, ntdetect en boot.ini" , alleen op de C: staan,
en moet je die gebruiken in je bootmanager van Vista.

http://www.vistabits.nl/dualboot_vista_xp.htm

Dit is van belang, de manier waarop je de bootmanager aanpast.

Open VistaBootPRO, klik op de Bootloader knop en klik op Reinstall the Vista
bootloader. Vervolgens klik je op Diagnostics in de menu balk en selecteer je
*Run Diagnostics*.
Als alles goed is gegaan zie je nu twee entries in het bootloader scherm van
VistabootPro, "Earlier version of Windows" en "Microsoft Windows Vista".
--

mvg, Andre