Beveiliging thuisnetwerk

Rijk

Beveiliging thuisnetwerk
Hallo Allemaal,
Mijn thuisnetwerk draait na zeer veel gehannes helemaal probleemloos,
dankzij de hulp van enkele lezers (zie topic thuisnetwerk).
Ik vraag mezelf echter af of ik nog iets aan de beveiliging moet doen,
tijdens het installeren met de wizzard heb ik gekozen voor de
optie "alle computers maken rechtstreeks verbinding met het internet"
Dit wordt afgeraden omdat alle computers dan zichtbaar zouden zijn op het
net. Tevens werd printer-en bestandsdeling afgeraden,
maar dat heb ik wel nodig dus ingeschakeld.
Maar ik heb geen zin om telkens als ik met mijn notebook werk de pc op
zolder aan te zetten omdat die de internetverbinding maakt,
Ik heb een Experiabox van KPN met daarop 2 met kabel aangesloten computers.
(os is XP-pro).
Het notebook met Vista.is draadloos verbonden met de EB.
Het draadloze is beveiligd met een WEP-sleutel (dit ivm een Philips
draadloze musicmanager die niet met WPA werkt.)
Verder staat overal de Windows firewall aan, en de virusbeveiliging.
Zou dit veilig zijn?
Ik bedoel niet een veiligheidsrisico van medehuisgenoten, maar echt van
buitenaf. Bijvb. buren die mijn verbinding kunnen ontvangen,
of vanaf het internet.
Vast bedankt voor de reactie.

Rijk

Re: Beveiliging thuisnetwerk
Rijk schreef op 11-9-2007 1:29:
> [...]
> Ik bedoel niet een veiligheidsrisico van medehuisgenoten, maar echt van
> buitenaf. Bijvb. buren die mijn verbinding kunnen ontvangen,

Met de beveiliging zal niks mis zijn. In de Experiabox zit een
ingebouwde firewall en op iedere pc draait de Windows Firewall. Meer dan
genoeg. Draadloos is met WEP beveiligd, niet top-of-the-bill, maar laten
we niet overdrijven ;-)

Uit http://www.mxstream.nl/support/techn...peria.html#31:
<quote>
De KPN Experia Box beschikt over een degelijke firewall, waardoor
aanvallen van buitenaf niet mogelijk zijn. Hierdoor is het niet
noodzakelijk om ook nog een softwarematige firewall te installeren op uw
computer. Het is echter mogelijk dat op uw computer geïnstalleerde
(kwaadwillende) programma's zelfstandig verbindingen met het internet
opzetten. In tegenstelling tot de KPN Experia Box kunnen lokaal
geïnstalleerde firewalls dit melden.

Via de ingebouwde webinterface kan u de juiste poorten openzetten. Ga
als volgt te werk. Start uw Internet browser (b.v. Internet Explorer)
op. Vul in de adresbalk het adres 192.168.2.1 in en druk op enter. Vul
het standaard wachtwoord admin in en klik op OK. U komt in een tweede
venster met een beveiligingsadvies, klik op OK. Klik vervolgens op
Geavanceerde Instellingen. Klik vervolgens in de linkermarge op Internet
– Firewall. Onder Toegangsbeheer kunt u diversen firewall instellingen
aanpassen.
<quote/>

Wat me verbaast is deze zin van jou:
" Maar ik heb geen zin om telkens als ik met mijn notebook werk de pc op
zolder aan te zetten omdat die de internetverbinding maakt "
De verbinding met internet wordt gemaakt door de Experiabox, daarvoor
hoeft er toch geen pc aan te staan? Of bedoel je dat die twee apparaten
op 1 netschakelaar zitten? Laat die Experiabox maar altijd aan staan,
dan kan iedere pc in het netwerk internet verbinding krijgen als die dat
wil.

"karelV" <karelV@degroeten.nl> schreef in bericht

> [...]
> 1 netschakelaar zitten? Laat die Experiabox maar altijd aan staan, dan kan
> iedere pc in het netwerk internet verbinding krijgen als die dat wil.

Hallo Karel,
Ik zag tijdens het doorlopen van de netwerkwizzard dat je ook voor de optie
kan kiezen waarbij de andere
computers in het netwerk verbinding maken met het internet via de
hostcomputer.
Ik bedacht toen dat dat veiliger zou zijn omdat dan slechts de hostcomputer
zichtbaar is op internet.
Echter ik concludeerde dat de hostcomputer dan aan moet staan als één van de
andere computers
in het netwerk het internet opwil.
Tevens verbaasde het mij dat de optie die ik heb gekozen (alle pc's maken
zelf contact met internet)
om beveiligingsredenen wordt afgeraden in de wizzard.
gr. Rijk

Rijk schreef op 11-9-2007 23:26:

> [...]

> maken zelf contact met internet)
> om beveiligingsredenen wordt afgeraden in de wizzard.

Vanuit Internet is alleen jouw Router (experiabox) zichtbaar met z'n
IP-adres: 86.91.xx.yyy (ik heb daar maar xx.yyy gezet, dan hoef je niet
'zenuwachtig' te worden). De NAT-funktie in de router verbergt de
IP-adressen van de aangesloten pc's (192.168.2.zzz) voor de buitenwereld.
Zie ook:
http://www.schoonepc.nl/instal/netwerk.html

> [...]
> 'zenuwachtig' te worden). De NAT-funktie in de router verbergt de
> IP-adressen van de aangesloten pc's (192.168.2.zzz) voor de buitenwereld.

Ok, dus dat is in orde. Ik ga ff op die site kijken,
Was weer een leerzaam weekje.
Rijk

p.s. Ik heb het bericht met de gouden tip maar opgeslagen in mijn
documenten.

Rijk

Re: Beveiliging thuisnetwerk

KarelV,

Kan je mij ook vertellen hoe je kan controleren welke routers of computers
er
zichtbaar zijn vanuit het internet?

Rijk schreef op 13-9-2007 18:38:

> KarelV,
>
> Kan je mij ook vertellen hoe je kan controleren welke routers of
> computers er
> zichtbaar zijn vanuit het internet?
>
> Rijk

Kijk maar eens met ShieldsUp wat er bij jou nog uit te spoken is.
http://www.grc.com/intro.htm
Je hebt in ieder geval wel je IP-adres uit mail-berichten weten te slopen!

> Kijk maar eens met ShieldsUp wat er bij jou nog uit te spoken is.
> http://www.grc.com/intro.htm
> Je hebt in ieder geval wel je IP-adres uit mail-berichten weten te slopen!

Goeie site Karel, Ik zit helemaal in de Stealth-mode zo te zien, geeft toch
een veilig gevoel.
Bedankt voor de link.