Re: Share benaderen over vpn (firewall probleem)

Ruud Boon schreef op 3-9-2007 18:32:
> [...]
> en remote desktop)
> Alleen de shares werken niet. Dit komt door de firewall in vista. Deze laat
> denk ik alleen de 192.168.1.XXX range door. Als ik de firewall uitzet kom ik
> er nl wel doorheen.
>
> Nu wil ik graag de scope voor file en printer sharing aanpassen alleen in de
> firewall wordt deze optie niet weergegeven. Als ik een ander item kies bv
> firefox dan staat er een knop Change Scope. Maar voor file sharing dus niet.
>
> Iemand een idee hoe ik toch de scope kan aanpassen zodat ik vanaf een ander

Bestands- en printerdeling gebruikt de poorten TCP 139, TCP 445, UDP 137
en UDP 138.
Die poorten zou je bij 'uitzonderingen' kunnen toevoegen en daarvan het
bereik/scope instellen zoals je wilt.
Maar er is vast wel een elegantere oplossing ;-)

Ruud Boon

Re: Share benaderen over vpn (firewall probleem)
Hmm..
Het is idd niet mijn eerste voorkeur.
Maar misschien wel een oplossing. Mochten er nettere manieren zijn dan houd
ik me aanbevolen.

Ruud Boon schreef op 3-9-2007 19:42:
> Hmm..
> Het is idd niet mijn eerste voorkeur.
> Maar misschien wel een oplossing. Mochten er nettere manieren zijn dan houd
> ik me aanbevolen.

Ja, na wat zoeken kwam ik bij de 'nette' manier:
Systeembeheer - Windows firewall met geavanceerde beveiliging - 'Regels
voor binnenkomende verbindingen' en 'Regels voor uitgaande verbindngen'.
Bij beide deelonderwerpen kom je de bestands- en printerdeling regels
tegen en kun je van de gewenste regels o.a. het bereik/scope wijzigen.